Виховна робота

На допомогу батькам   

Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей 

1. Підхоплюй думки учнів і оцінюй їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість тощо. 

2. Підкреслюй інтерес дітей до нового. 

3. Заохочуй оперування предметами, матеріалами, ідеями. Дитина практично вирішує дослідницькі завдання. 

4. Вчи дітей систематичній самооцінці кожної думки. Ніколи не відкидай її. 

5. Виробляй у дітей терпиме ставлення до нових понять, думок. 

6. Не вимагай запам'ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення, де є багатоваріативні способи. 

7. Культивуй творчу атмосферу – учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас зустрічає з визнанням, приймає їх, використовує. 

8. Вчи дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо фіксувати їх в блокноті. 

9. Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення здібному, що це характерно, і розвивати у нього терпимість і впевненість. 

10. Пропонуй цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї. 

11. Розсіюй страх у талановитих дітей. 

12. Стимулюй і підтримуй ініціативу учнів, самостійність. Підкидай проекти, які можуть захоплювати. 

13. Створюй проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви. 

14. Створюй в школі періоди творчої активності, адже багатого геніальних рішень з'являється в такий момент. 

15. Допомагай оволодівати технічними засобами для записів. 

16. Розвивай критичне сприйняття дійсності. 

17. Вчи доводити починання до логічного завершення. 

18. Впливай особистим прикладом. 

19. Під час занять чітко контролюй досягнуті результати та давай завдання підвищеної складності, створюй ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання. 

20. Використовуй творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят. 

21. Під час опрацювання програмового матеріалу залучай до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюй розвиваючі ситуації. 

22. Активно залучай до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках. 

23. Відзначай досягнення вихованців, підтримуй та стимулюй активність, ініціативу, пошук. 

24Пам'ятай, що учень "…це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити" (К.Д.Ушинський).   

 

 

                               Анкета «Обдарована дитина»

Уважно прочитайте й позначте ті характеристики, які притаманні дитині

Володіє великим обсягом інформації.

2.     Має багатий словниковий запас.

3.     Легко переносить засвоєне на новий матеріал.

4.     Установлює причинно-наслідкові зв’язки.

5.     Уміє робити висновки.

6.     Бере участь у розв’язуванні складних проблем.

7.     Уміє висловлювати складні ідеї.

8.     Чутлива до протиріч.

9.     Використовує альтернативні шляхи пошуку інформації.

 

 

  Тест «Чи розвиваєте ви здібності своїх учнів?»  Кожний учитель має будувати навчально-виховний процес таким чином, щоб сприяти розвитку здібностей та обдарованості дитини.  Пропоную визначити, наскільки ви зацікавлені у розвитку здібностей учнів. В основу тесту «Чи розвиваєте ви здібності своїх учнів?» покладено питання, складені     Д. Льюїсом.

   Інструкція. На кожне із запропонованих питань відповідайте: так, ні, інколи.

1.     Чи на всі питання дітей ви відповідаєте терпляче?

2.     Чи сприймаєте серйозно «дорослі» питання та висловлювання дітей?

3.     У вас у класі є стенд, на якому діти можуть продемонструвати свої роботи?

4.     Чи завжди ви доручаєте дитині завдання, що їй під силу?

5.     Чи допомагаєте дітям приймати рішення?

6.     Чи організовуєте екскурсії по цікавих місцях?

7.     Чи допомагаєте школярам покращити свої результати?

8.     Чи встановлюєте для учнів прийнятий стандарт поведінки і вимагаєте, щоб вони його дотримувалися?

9.     Чи часто кажете дитині, що вона гірша за інших?

10.                       Чи караєте дитину, принижуючи її при цьому?

11.                       Чи добираєте цікаві книги та завдання для того, щоб діти чимось захо-пились?

12.                       Чи привчаєте учнів мислити самостійно?

13.                       Чи спонукаєте учнів вигадувати історії, фантазувати?

14.                       Чи хвалите ви дітей за вивчені вірші, пісні, оповідання?

15.                       Чи використовуєте практичні експерименти, щоб допомогти школярам більше дізнатись або краще зрозуміти щось?

16.                       Чи дозволяєте дітям гратись різними предметами, які дитина пристосу-вала для гри?

17.                       Чи спонукаєте дітей знаходити проблеми і розв’язувати їх?

18.                       Чи знаходите у заняттях дітей щось гідне похвали?

19.                       Чи існують теми, які ви зовсім виключаєте при спілкуванні з дітьми?

20.                       Чи даєте ви змогу дитині самостійно приймати рішення?

21.                       Чи підказуєте ви дітям, які телепрограми заслуговують на увагу?

22.                       Чи відсторонюєтесь від  невдач дитини, кажучи: «Не переймайся, я теж цього не вмію»?

23.                       Чи підтримуєте ви максимальну незалежність дітей від дорослих?

24.                       Чи віддаєте ви перевагу самостійному виконанню головної частини ди-тиною (за яку вона сама узялась), навіть якщо не впевнені у позитивно-му кінцевому результаті?

25.                       Чи вчите дітей вільно спілкуватись із дорослими будь-якого віку?

26.                       Чи обговорюєте ви з дітьми можливі класні заходи, екскурсії?

 

Оцінювання результатів

Питання № 1 – 8, 11 – 18, 20, 23 – 26 : «так» - 1 бал, «інколи» - 1 бал, «ні» - 2 бали.

Питання № 9, 10, 19, 22 : «так» - 0 балів, «інколи» - 1 бал, «ні» - 2 бали.

 

   Складіть суму балів за трьома критеріями й оцініть рівень відповідного показника.

   Зацікавленість і  інтелектуальному розвитку дітей (критерій включає питання № 1, 2, 11, 15, 18, 19, 21, 26):

високий рівень – 13-16 балів;

середній – 5 – 12 балів;

низький – 0 – 4 бали.

   Спрямованість на творчі досягнення ваших учнів ( критерій включає питання № 3, 6, 7, 13, 16, 17, 25):

високий рівень – 11 -14 балів;

середній – 7 – 13 балів;

низький – 0 – 6 балів.

   Формування здатності до саморегулювання ( критерій включає питання № 4, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 18, 20, 22, 23, 24):

високий рівень – 19 – 24 бали;

середній – 7 – 18 балів;

низький – 0 – 6 балів.

   Якщо ваша відповідь припадає на «високий» рівень, то можна говорити про те, що ви докладаєте максимум зусиль для повного розвитку здібнос-тей і талантів у ваших учнів. Ви підтримуєте щонайменший потяг ваших дітей, намагаєтесь сформувати такі риси характеру, як самостійність, до-брозичливість, контактність, уміння організувати себе та інших, тобто ті якості, що є дуже важливими для реалізації творчої особистості.

   Крім того, ви розвиваєте адекватну самооцінку, що у свою чергу забез-печує збереження психологічного здоров’я дітей.

 

  Тест «Не прогав вундеркінда»

 

   Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ран-ньому віці, тому обов’язок батьків – виявити та розвинути приховані здібнос-ті та задатки. У цьому може допомогти такий тест.

1.     Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати:

*самостійно – 7 балів;

*за допомогою когось – 5 балів.

     2. Читає багато книг, причому досить швидко – 2 бали.

     3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопеді-

         ями – 2 бали.

     4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання – 1 бал.

     5. Займається за зачиненими дверима, а друзів має старших за себе –2 бали

     6. Розмовляє зі старшими на рівних – 2 бали.

     7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у 

         глухий кут – 2 бали.

     8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання – 1 бал.

     9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо,

         після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-не-

         будь) -2 бали.

10.       Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає власну оцін-ку суспільним явищам – 1 бал.

11.       Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи. Які не потре-бують особливих зусиль) викликають нудьгу – 1 бал.

12.       Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто – 2 бали.

13.       Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування рі-зні терміни – 2 бали.

14.       Любить складні ігри (шахи та ін..), які вимагають кмітливості – 1 бал.

15.       У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники – 1 бал.

16.       Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно – 2 бали.

17.       Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями давньої історії – 2 бали.

18.       У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань – 2 бали.

19.       Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію – 2 бали.

   Ось і весь тест вашого «вундеркінда», якщо він таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати, що об’єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання.

   Якщо ви набрали від 10 до 13 – це свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам необхідно потурбуватися про те, щоб організу-вавти її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей.


                          
                                           
 Пам’ятка вчителю,

             який працює з обдарованими дітьми

 

   Учителям необхідно пам’ятати, що для обдарованих дітей характерні:

·        різнобічні інтереси і потреба у різноманітній інформації;

·        знання з різних галузей;

·        надання переваги завданням та іграм, які потребують зосередженості, стійкості уваги та передбачають прояв розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизації тощо);

·        прагнення відкривати і досліджувати нове (наприклад, інтерес до завдань на кмітливість);

·        уміння тривалий час самостійно грати і працювати;

·        багатий словниковий запас для свого віку;

·        наявність терпіння, що проявляється під час роботи;

·        підвищене почуття відповідальності;

·        значна працездатність та намагання працювати якомога більше (прояв у розв’язанні складних завдань, написанні об’ємних творів тощо);

·        самостійне читання додаткової літератури з найрізноманітніших питань;

·        бажання брати участь у заходах, які підвищують інтерес до навчання (наприклад, олімпіади, вікторини і т.д.).

 

Учитель повинен:

·        Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути несхожим на нього.

·        Знатися на психології обдарованих дітей, відчуваючи їхні потреби та інтереси.

·        Мати високий рівень інтелектуального розвитку.

·        Мати широке коло інтересів і вмінь.

·        Мати почуття гумору (але без схильності до сарказму).

·        Мати живий та активний характер.

·        Виявляти гнучкість, бути готовим переглянути свої погляди і постійно самовдосконалюватися.

·        Мати творчий (бажано, нетрадиційний) світогляд.

·        Мати достатньо високу самооцінку, позитивну «Я – концепцію».

·        Бути емоційно стабільним, бо співпраця з обдарованою дитиною потребує величезних емоційних витрат, а це – велике навантаження.

·        Уміти індивідуалізувати навчання.

·        Уміти модифікувати навчальні програми.

·        Бути готовим до виконання найрізноманітніших додаткових обов’язків, пов’язаних із навчанням обдарованих дітей.

 

                                                                   Пам’ятка батькам,

                          які виховують обдаровану дитину

 

   Найперше – потрібно любити свою дитину. Приймати дитину такою, якою вона є, беручи участь у її розвитку, підтримуючи, а не нав’язуючи свої інте-реси, давати дитині можливість вибору. Для розвитку творчого потенціалу, як показали дослідження, необхідна не лише адекватна оцінка сил дитини, але трішки завищена. Зазнайкою вона не виросте, зате у неї буде запас сил та впевненість при невдачах, до яких треба готуватись змалку.

   Батьки повинні бути прикладом, адже дитина свідомо приймає вашу манеру говорити, ходити, працювати, бути відповідальним. Кожен батько повинен пам’ятати правило: «Не зашкодь!» Адже обдарована дитина більш чутлива, вразлива, тому потрібно давати вільний час для того, щоб побути дитині на самоті, поміркувати, пофантазувати. За допомогою тренінгів дати їй можливість глибоко зрозуміти себе та інших. Тому батьки повинні радитися із психологом щодо виховання обдарованої дитини.

   Саме батьки повинні завжди пам’ятати, що для обдарованої дитини твор-чість є життєвою необхідністю. Тому дитину потрібно готувати до спосте-режливості, наполегливості, формувати вміння доводити почату справу до кінця, працелюбність, вимогливість до себе, задоволення від процесу твор-чості, терпляче ставитися до критики, впевненості при невизначеності, гор-дості і почуття власної гідності.

   Батьки також повинні усвідомлювати, що надзвичайно велика роль у про-цесі формування особистості обдарованої дитини належить волі. Вольові риси є стрижневими рисами характеру. Цілеспрямовані люди знаходять своє щастя в житті, вони вміють поставити перед собою чітку, реальну мету.  Прагнення досягти своєї цілі робить людину рішучою та наполегливою. І. Павлов стверджував, що у вольової людини труднощі не лише збільшують бажання реалізувати свою мрію. Вони вміють сприймати себе, володіють терпінням, витримкою, вміють контролювати свої почуття за наявності перешкод. Ініціативність і творчість поєднані з наполегливістю, рішучістю.

   Отже, батьки покликані допомогти дитині відкрити її життєве покликання, реалізувати себе як особистість. Вони не мають права втратити обдаровану дитину, бо, втрачаючи талант, обдарування, здібність, діти втрачають май-бутнє. Тому батьки повинні бути терплячими, безмежно вірити в дитину, тоді ця дитина виросте хорошою творчою людиною.

 

 

 

                        

Немає коментарів:

Дописати коментар