Урок української літератури 11 клас
Тема: Микола Куліш.
Сатирична комедія “Мина Мазайло”. Особливості сюжету
Мета:
v продовжити знайомство з творчістю М. Куліша;
v розкрити ідейний зміст комедії;
v зацікавити порушеними проблемами та їх художнім втіленням;
v з’ясувати особливості показу процесу
українізації 20-х рр. у творі;
v допомогти усвідомити ідейно-художні
особливості твору;
v
розвивати навички аналізу
драматичних творів, висловлення власної оцінки прочитаного, аналітичне мислення
та мовлення;
v виховувати патріотизм та негативне ставлення до проявів шовінізму й
крайнього націоналізму в суспільстві,
повагу до свого роду й народу, прагнення до духовного розвитку.
Хід уроку
І. Організація
класу до уроку
ІІ. Актуалізація
опорних знань учнів
1.
Перевірка домашнього завдання
Змалюйте “психологічний портрет”
Миколи Куліша.
·
Розкажіть про
творчий зв’язок Миколи Куліша і Леся Курбаса.
·
Визначте тогочасні
та “вічні” проблеми, порушені у творах М.Куліша.
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів
Не було,
мабуть, в українській літературі 1920-1930-х років твору, який викликав би
більше суперечок і абсолютно протилежних відгуків, як «Мина Мазайло»
“Слова
виблискують, поєднуються у несподівано сміливих комбінаціях,сміються
метафорами, сплітаються і розсипаються бризками парадоксів – тут є щось і від яскравого народного примітиву, і
від викінченої і скупої техніки
сучасного індустріалізму”
Й. Шевченко
“Микола
Куліш прив'язав до нього (Мазайла) психопатичну ідейку, і ця ідейка не тільки нікого не настрашує, але вражає несучасністю
і цілковитою анемічністю”.
М.Корляков
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу;
формування вмінь та навичок
1.
Розповідь з елементами бесіди
(літературознавчий аналіз твору)
-
Пригадайте, що таке
сюжет?
v Сюжет - це подія чи система пов'язаних між собою подій, в процесі розвитку яких у
творі розкриваються характери персонажів і весь зміст твору.
-
Пригадаймо і
сформулюймо основні елементи сюжету на основі прочитаного твору
Основні елементи сюжету:
1.Експозиція –
знайомство з сім‘єю Мини Мазайло.
2. Зав'язка – 2 перші
дії: Мина повертається з загсу після подання заяви на зміну прізвища;
приїжджають тьотя Мотя і дядько Тарас.
3. Розвиток дії – Мина бере
лекції, дії Улі і Рини, прихід комсомольців, друзів Мокія.
3. Кульмінація –
публікація в газеті рішення про зміну прізвища.
4. Розв'язка – Мина
Мазайло дізнається з газети про своє звільнення через… опір українізації. Для
героя вона трагічна.
2.
Опорна
схема-конспект «Засоби творення образу в драматичному творі»
Позасюжетні
елементи: •
Авторська
характеристика •
Діалог •
Монолог •
Зображення героя
в дії
•
Прізвища
персонажів •
Мова |
Сюжетні елементи: •
Пейзажні картини •
Інтер'єр •
Екскурси •
Вставні епізоди •
Ліричні відступи •
Авторські ремарки
•
Репліки •
Портретні деталі |
3.
Інтерактивна вправа
“Мозковий штурм”
-
Визначте тему
твору.
Відповідь:
ü Показ денаціоналізованого міщанина, який вважає зміну
свого українського прізвища вирішенням усіх проблем.
ü
Згубне захоплення
як націоналізмом, так і шовінізмом.
ü “Українізація” 1920-х років.
- М.Куліш як письменник, суспільний діяч і просто українець не міг
залишитися байдужим до цих змін у
суспільстві, намагався про них розповісти. У драматичному творі це було
можливим тільки через висловлювання героїв. До речі, М. Куліша називають
провидцем за твір „Мина Мазайло”. Знайдіть висловлювання персонажів про
українізацію.
-
Чи правий був письменник у своїх
передбаченнях? Чи
щирими були заходи й наміри влади щодо українізації? Проаналізувати репліки
дійових осіб комедії та документальні матеріали, зробити висновки.
4.
Визначте жанр п’єси
сатирична комедія
Літературознавчий словник
Сатирична комедія – жанр драматичного
твору, для якого характерні гостре, дошкульне
висміювання негативних явищ, поведінки,
вчинків. Для втілення авторського задуму якнайширше підпорядковано засоби
сатири: іронію, сарказм, гротеск, шарж, карикатуру та ін. Ці засоби використовуються в конфліктних
ситуаціях між дійовими особами, виражаються в репліках і ремарках.
5.
Бесіда
v
Що таке конфлікт?
Конфлікт (від лат. сonflictus - зіткнення) —
протиборство (сутичка) у літературному творі, втілене в сюжеті.
v Драматичний твір в основі сюжету має конфлікт.
Що це за конфлікт?
У “Мині
Мазайлі ” полягає в прагненні одного з головних героїв змінити свій соціальний
статус.
філологічний конфлікт
v Чому, на ваш
погляд, конфлікт у п'єсі названий “філологічним”? Чи справді він таким
є?
ü суперечка поступово переходить на інший рівень: чия мова
краща?
v Що б ви відповіли на це питання? Чи коректне воно?
ü саме так, “краща” для кожного рідна мова.
v Таким чином, кожен повинен знати, любити рідну мову,
захищати інтереси своєї нації. Як називаються такі люди? (Патріоти)
- Поряд із
поняттям патріотизму часто вживають такі слова, як “націоналізм”, “шовінізм”.
Чи можете ви пояснити їх значення?
- а що таке
манкурт?
v Перед вами витяг
із тлумачного словника, у якому наводяться визначення цих понять.
Шовініст – людина, що
обстоює ідею расової винятковості та розпалює національну ворожнечу й
ненависть.
Націоналіст – той, що розпалює національну ворожнечу під гаслом захисту
своїх національних інтересів і національної винятковості.
Манкурт – особа, що відмовляється від свого народу, національності.
Патріот – віддана своїй
вітчизні та народу людина.
v Кого ж із героїв комедії можна вважати патріотом?
Висловіть свою думку, аргументуйте за допомогою цитат (т.Мотя – шовіністка;
д.Тарас – націоналіст; Мина – манкурт);
v А що можна сказати про Моку?
v Чим він зайнятий щоденно? Як називають його інші члени
родини? Як поводиться із коханою дівчиною?
V. Підсумки уроку
1. Літературний
диктант
Питання 1.
Що хотів додати до свого прізвища Мокій? 2.
Кого запросив Мазайло для вивчення правильної російської вимови? 3.
Яку московську виставу згадувала тьотя Мотя у суперечці? 4.
Який пристрій вигадав Мазайло і що ставила йому в заслугу тьотя Мотя? 5.
Якої думки про українізацію дядько Тарас? 6.
Що говорив про прізвища в майбутньому комсомолець Губа? 7.
Хто відвідав у маренні Мину Мазайла? 8.
Який твір розучував Мазайло з учителем? 9.
На чиєму боці опинився д.Тарас при голосуванні? 10.
Які повні імена Рини і Лини? 11.
Де жив Мина Мазайло? 12.
Місце роботи Мини Мазайла? |
Відповіді 1.
Загублену
половинку – Квач. 2.
Баронову –
Козино. 3.
“Дні Турбіних” . 4.
Електричну мухобійку. 5.
Виявлять
українців і знищать. 6.
Буде всесвітня
нумерація. 7.
Діди Запорожець,
Чумак, Селянин. 8.
«Сінокос» 9.
Т.Моті, Мазайла 10.
Килина, Мокрина 11.
Н-ське, вул.
Холодної Гори, м.Харків 12.
Службовець
апарату тресту «Донвугілля» |
2.
Складання сенкану
Схема сенкану (11
слів)
І рядок Тема
(іменник,
який є темою сенкану)
ІІ рядокОпис
(2
прикметники, які є означеннями теми)
ІІІ рядок Дія
(3 дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов'язану з темою)
ІV рядок Ставлення,
почуття
(речення з 4-х слів, яким висловлюється
розуміння теми чи ставлення до неї)
V рядок Перефразування
(синонім, узагальнення до теми)
Наприклад:
Мина
наполегливий , безпартійний
працює, вивчає, протистоїть
звільняють через опір українізації
українець
Мокій
романтичний,
рішучий
протистоїть, відстоює, аргументує
додає загублену частку “Квач”
максималіст
Хто з героїв найбільше вам
запам'ятався, вразив?
Чому саме?
VІ. Домашнє завдання
1.
Вміти
характеризувати героїв.
2.
Виписати яскраві
ремарки, пояснити їх роль у характеротворенні дійових осіб.
3.
Поміркувати: чому
саме так назвав Микола Куліш дійових осіб.
4.
Заповнити таблицю
Ми
знаємо |
Хочемо дізнатись |
Дізналися |
Мина Мазайло – малорос - кар’єрист |
Яким же чином Мина хотів увійти у «великий
світ»? |
|
Мокій закоханий лише у мову, тому українізація
поверхова |
Які типи службовців викриває автор? |
|
Дядько Тарас – анахронічний націоналіст |
Як автор пародіює радянське життя 20-х років? |
|
Тьотя Мотя із Курська має великодержавницькі
погляди зрусифікованої людини |
Чи може бути твір без позитивних героїв? |
|
Урок української літератури 11 клас
ВідповістиВидалитиКонспект уроку для 11 класу на тему " Микола Куліш. Сатирична комедія “Мина Мазайло”. Особливості сюжету"